مقالات

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

رنگ پلاستیک سالیان سال است که برای نقاشی ساختمان ها استفاده شده و بسیار محبوب است. دوام این رنگ بالاتر از سایر رنگ ها بوده و بر پایه اکریلیک می باشد. از زمان ابداع رنگ های امولسیونی، این رنگ ها به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفتند. با این که رنگ های امولسیون دارای ماهیت تقریبا یکسانی هستند، اما فقط آنهایی را که قابل شستشو باشند، پلاستیک می نامند. این رنگ ها به طور معمول برای رنگ آمیزی سقف به کار می روند، اما می توان از آنها برای رنگ کردن دیوارها نیز استفاده کرد. در این مطلب به بررسی دقیق رنگ های فوق خواهیم پرداخت.

ماهیت رنگ پلاستیک چیست؟

به طور کلی رنگ های امولسیون که حاوی مقدار بیشتری لاتکس باشند، به عنوان رنگ پلاستیک شناخته می شوند. پایه این محصولات، اکریلیک بوده و ظاهری مات و صاف به سقف یا دیوار می بخشند. هر چقدر مواد مصنوعی بیشتری به رنگ اضافه شود، بافتی صاف تر و ابریشمی تر در رنگ خواهیم داشت. در این رنگ ها با فشار آب می توان، کثیفی را از روی سطح پاک کرد. رنگ های پلاستیک می توانند، ظاهر صاف و تمیز خود را برای سالیان طولانی حفظ نمایند زیرا لکه ها و آلودگی ها را به راحتی می توان، با دستمال نمدار یا مرطوب پاک کرد. از این رو از این رنگ ها به رنگ های قابل شستشو نام برده شده و بسیار پرطرفدار می باشند. آنها در برابر کشش ملایم استحکام خوبی داشته و در طیف های رنگی متنوع در بازار موجود هستند.

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با این که رنگ های روغنی هنوز هم به صورت وسیعی مورد استفاده می باشند، اما رنگ های لاتکس که ترکیبی از مواد مصنوعی و آب هستند، به طور چشمگیری به محبوبیت خود افزوده اند. بهتر است بدانید، لاتکس به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. لاتکس طبیعی از گونه های مختلف درختان استخراج می شود. لاتکس مصنوعی نیز از موادی مانند پلی وینیل، پلی استر و اکریلیک تهیه می گردد.

ویژگی های مهم رنگ پلاستیک

 سه ویژگی بارز و اصلی رنگ پلاستیک عبارت است از:

  • آسان تمیز می شود: این رنگ ها به آسانی تمیز شده و ظاهری غنی و مجلل به دیوارها می دهند. کافی است از یک پارچه نخی مرطوب برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید تا سال ها دیوار بی عیب و تمیزی داشته باشید.
  • مقرون به صرفه است: این رنگ ها به عنوان محصولات اصلی توسط بسیاری از کارخانه های رنگ تولید شده و در دسترس هستند. به دلیل بازار رقابتی، قیمت این محصولات مقرون به صرفه است و هر فردی با هر بودجه ای می تواند، طیف های رنگی مختلف از این محصولات را خریداری نماید.
  • دوام بالایی دارد: رنگ های پلاستیک عموما از لاتکس اکریلیک خالص و همچنین میکروپیگمنت هایی با غلظت بالا تولید می شوند، در نتیجه سطح سخت و با دوامی بر روی دیوار یا سقف ایجاد می کنند. افزون بر آن به دلیل استفاده از مواد مصنوعی در رنگ، تماس بافت رنگ با آب تاثیری بر دوام آن نخواهد داشت.

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ پلاستیک چه مزایایی دارد؟

  • مواد سمی کمتری داشته و بدون بو می باشد.
  • رنگ آمیزی ساده به کمک این رنگ ها، کار نقاش ها را راحت کرده است.
  • اگر فردی به دنبال یک رنگ عالی برای رنگ آمیزی سرویس بهداشتی و یا سقف باشد، بهترین گزینه رنگ پلاستیک است.
  • علاوه بر رنگ آمیزی دیوارها و سقف، این رنگ را می توان برای رنگ آمیزی روی سطوح چوب، شیشه، بتن و فلز نیز استفاده کرد.
  • نتیجه نهایی رنگ آمیزی با این نوع رنگ، صاف تر از رنگ های دیگر است.
  • استفاده از رنگ پلاستیک روشن در اتاق های کم نور به روشن تر به نظر رسیدن اتاق کمک خواهد کرد.
  • این رنگ ها حتی اگر کاملا در معرض خورشید قرار بگیرند، ترک نخواهند خورد.
  • خشک شدن سریع نیز از خصوصیات این محصول است. رنگ های پلاستیک عموما در عرض 2 الی 4 ساعت خشک می شوند. اما رنگ های روغنی حداقل 24 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند.
  • طیف وسیع و گسترده در این رنگ ها باعث شده است که بتوانند، نظر تمامی سلیقه ها را جلب کنند.

کاربردها و موارد استفاده

اصلی ترین کاربرد رنگ پلاستیک در مصارف ساختمانی است. این محصول بهترین گزینه برای رنگ آمیزی سقف است زیرا به دلیل ایجاد سطح مات باعث بازتابش نور نمی شود. رنگ آمیزی سقف آشپزخانه، سقف حمام و سقف سرویس بهداشتی از موارد استفاده رایج این نوع رنگ است. افزون بر آن می توان، بر روی دیوارهای گچی، بتنی و چهار چوب و سطوحی با جنس چوب نیز از این رنگ استفاده نمود. رنگ پلاستیک به جز مصارف ساختمانی به دلیل ضد آب بودن در رنگ آمیزی قطعات خودرو، محیط های بیمارستانی، سلول های خورشیدی، عرشه های کشتی و ده ها مورد دیگر کاربرد دارد.

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این محصول چه انواعی دارد؟

رنگ پلاستیک عموما به دسته های زیر تقسیم بندی می شود:

امولسیون رنگ های آسیایی: از رنگ های آسیایی برای رنگ آمیزی دیوارهای داخلی ساختمان استفاده شده و بیش از 1200 طیف رنگی دارند. این رنگ ها در گروه رنگ های مقرون به صرفه قرار دارند. برخی از این رنگ ها دارای لایه محافظ رنگ و ضد لکه هستند.

امولسیون دولوکس: رنگ های دولوکس دارای خواص ضد گچ هستند، از این رو از گچ شدن لایه رویی رنگ جلوگیری می کنند.  رنگ های دولوکس با فناوری خاص و عموما در رنگ های روشن تولید شده و با ارائه سطوح کاملا صاف و مات شناخته می شوند. گروهی از رنگ های دولوکس دارای ساختار خاص بوده و با بافت مخملی جلوه ویژه ای به دیوار می دهند. قیمت این رنگ ها گران تر بوده و بافت خیره کننده ای بر روی دیوارها و سطوح ایجاد می کنند.

امولسیون رویال: امولسیون رویال رنگی غیر سمی، بدون بو، بدون سرب و آنتی باکتریال است که دارای محافظ تفلون می باشد. این رنگ قابل شستشو  بوده و دیوار را در برابر لکه های سرسخت حفظ می نماید.

رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نکات مهم در رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک

نکات مهم در رنگ آمیزی

قبل از این که قلمو یا غلتک خود را برداشته و به سراغ رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک بروید. به نکات زیر دقت نمایید:

  • اگر قصد رنگ آمیزی نماهای بیرونی را دارید، باید از رنگ های لاتکس بهره ببرید. مطمئن شوید که رنگ شما دارای مقاومت کافی در برابر آب و هوای بیرون و نور خورشید باشد.
  • برای روشن کردن اتاق خود به سراغ رنگ های سفید بروید. رنگ های استخوانی و شیری روشن نیز فضای پر نوری در خانه خلق می کنند.
  • رنگ هایی را که در ظروف پلاستیکی بسته بندی شده اند، انتخاب کنید زیرا آنها سبک تر بوده و زنگ نمی زنند. جابجایی این قوطی ها نیز راحت تر است و معمولا دارای دسته برای حمل و نقل می باشند. افزون بر آن باز کردن درب آنها بسیار راحت تر از قوطی های فلزی است.

نحوه خرید رنگ پلاستیک

بهتر است، برای اطمینان از کیفیت، رنگ پلاستیک را از مراکز معتبر خریداری نمایید. شرکت صنایع رنگ هیراد شیمی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید رنگ های ساختمانی و صنعتی است. این مجموعه با استفاده از فناوری به روز، تجهیزات پیشرفته، پرسنل مجرب، آزمایشگاه های کنترل کیفی مجهز، با افتخار توانسته است، باکیفیت ترین رنگ های ساختمانی و صنعتی را تولید و روانه بازار نماید. شما می توانید، برای سفارش رنگ های مختلف با درجه کیفی بسیار عالی وارد سایت هیراد شیمی (https://hiradshimi.com/) شده و محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


شش − 1 =